Tjänstevillkor

Gäller för nya kunder från och med 2024-09-23 och tills vidare.
Gäller för befintliga kunder från och med 2024-11-01 och tills vidare.

1. Inledning

  • 1.1. Dessa tjänstevillkor ("Tjänstevillkoren") gäller mellan:

    • A. den juridiska person/näringsidkare ("Beställaren") som registrerar sin instans i den digitala plattformen "Bosse" ("Tjänsten"); och

    • B. Solid Red AB med organisationsnummer 559185-2123 som tillhandahåller Tjänsten ("Leverantören").

  • 1.2. Beställaren och SOLID RED kallas nedan gemensamt för "Parterna" och var för sig "Part".

  • 1.3. Tjänstevillkoren utgör en del av avtalet om Tjänsten som ingås mellan Beställaren och Leverantören. De är bindande för Beställaren från den tidpunkt då Leverantören och Beställaren ingår Tjänsteavtalet, fram till dess att Beställarens instans i Tjänsten avslutas. Utöver dessa Tjänstevillkor, är Beställaren även bunden av Leverantörens vid var tid tillämpliga Användarvillkor för Tjänsten ("Användarvillkoren"). En förteckning över de bilagor som utgör en del av Tjänsteavtalet anges i avsnitt 2 nedan.

  • 1.4. När Tjänsteavtalet ingås mellan Parterna, får Beställaren rätt till åtkomst och användning av Tjänsten enligt vad som anges i avtalsvillkoren. Alla delar av Tjänsten omfattas av Avtalet, inklusive de som läggs till, köps till eller börjar användas vid ett senare tillfälle än dagen för Tjänsteavtalets ingående.

  • 1.5. För undvikande av missförstånd förtydligas härmed att avtalsvillkoren även gäller i det fall Beställaren ingår avtal med Leverantören om en kostnadsfri provperiod av Tjänsten, och vid sådana fall kommer tillämpliga bestämmelser i avtalsvillkoren att gälla för den perioden.

2. Bilagor

  • 2.1. Tjänstevillkoren tillsammans med de bilagor som anges nedan (inklusive eventuella underbilagor) utgör avtalet mellan Parterna och benämns gemensamt som "Tjänsteavtalet".

  • 2.2. Om det förekommer motstridiga villkor i avtalsdokumenten ska bestämmelserna i Tjänstevillkoren äga företräde, och bilagorna ska tillämpas i den ordning som anges ovan, om inte annat uttryckligen anges.

3. Definitioner

  • 3.1. Definitioner i dessa Tjänstevillkor som anges med versal som begynnelsebokstav, oavsett om de används i plural eller singular, i bestämd eller obestämd form, ska ha de betydelser som tilldelas dem i definitionslistan som framgår i Bilaga: Användarvillkor.

4. Nyttjanderätt

  • 4.1. Leverantören beviljar härmed Beställaren en begränsad, uppsägningsbar, icke-exklusiv och icke-överlåtbar rätt att använda Tjänsten i enlighet med Avtalet, mot Beställarens betalning av avgifter enligt Avtalet eller vid var tidpunkt gällande prislista. Betalning av avgifterna för Tjänsten och uppfyllande av Beställarens samtliga övriga förpliktelser enligt Avtalet är en nödvändig förutsättning för Beställarens rätt att använda Tjänsten. Leverantören förbehåller sig rätten att omedelbart återkalla nyttjanderätten om Beställaren bryter mot någon av de avtalade villkoren, missbrukar Tjänsten, eller använder Tjänsten på ett sätt som kan skada Leverantörens intressen.

5. Avtalstid och uppsägning

  • 5.1. Tjänsteavtalet gäller tillsvidare. Beställaren eller Leverantören har rätt att säga upp Tjänsteavtalet med tre (3) månaders uppsägningstid, om inte annat uttryckligen anges.

  • 5.2. Uppsägning av Tjänsteavtalet kan göras av Part skriftligen och ska i sådana fall tydligt ange att det avser "Uppsägning av Tjänsteavtalet: Bosse" för att vara giltig. Huvudadministratören kan, om möjligt, även säga upp Tjänsteavtalet genom att avsluta Beställarens instans i Tjänsten genom sitt administratörskonto i Tjänsten.

  • 5.3. Vid Tjänsteavtalets upphörande, oavsett orsaken, upphör Beställarens rätt att använda Tjänsten och Beställarens instans i Tjänsten kommer att avslutas. Dessutom är Beställaren skyldig att betala alla obestridda fakturor och avgifter som är relaterade till Tjänsteavtalet till Leverantören. En slutgiltig fakturering kommer att utföras, där Beställaren debiteras för sitt användande av Tjänsten fram till dagen för Tjänsteavtalets upphörande.

6. Ersättning och betalningsvillkor

  • 6.1. Pris: Priset för Tjänsten baseras på antalet Enheter som Beställaren kopplar till Tjänsten. Beställaren ansvarar för att antalet kopplade Enheter till Tjänsten är aktuella och uppdaterade inom hela avtalstiden. Beställaren kan beräkna avgiften för Tjänsten via följande länk: https://www.bosseappen.se/pris.

  • 6.2. Betalningsvillkor: Avgiften för Tjänsten faktureras kvartalsvis i förskott. Avgifter för perioden från Tjänstens startdatum till första månadsskiftet kommer att faktureras tillsammans med den första fakturan. Leverantören har rätt att påföra eventuella kostnader för tilläggstjänster inköpta inom avtalstiden eller andra tillkommande avgifter på nästkommande faktura. Fakturering sker med tjugo (20) kalenderdagar betalningsvillkor. Fakturan skickas till den faktureringsadress som angivits av Beställaren.

  • 6.3. Moms: Samtliga priser i Tjänsteavtalet anges i svenska kronor (SEK) exklusive mervärdesskatt ("Moms"). Moms tillkommer vid fakturering i tillämpliga fall.

  • 6.4. Prisjustering: Leverantören har rätt att justera samtliga priser, inklusive avgiften för Tjänsten. Prisjusteringar aviseras minst trettio (30) kalenderdagar innan de träder i kraft. Innan prisjusteringen träder i kraft, har Beställaren rätt att säga upp Tjänsteavtalet. Under uppsägningstiden gäller avtalade priser oförändrade. Om Beställaren inte säger upp Tjänsteavtalet innan prisjusteringen träder i kraft, anses Beställaren acceptera prisjusteringen.

  • 6.5. Invändningar: Om Beställaren har anmärkningar mot av Leverantören utfärdad faktura, ska dessa framföras till Leverantören skriftligen inom tio (10) kalenderdagar från fakturans utfärdandedatum. Efter denna period förfaller Beställarens rätt att invända mot fakturan.

  • 6.6. Betalningsdröjsmål: Vid Beställarens betalningsdröjsmål har Leverantören rätt att debitera dröjsmålsränta enligt räntelagen (SFS 1975:635), lagstadgad påminnelseavgift och inkassoavgift samt rätt att överlämna ärendet till Kronofogdemyndigheten. Leverantören har även rätt att med omedelbar verkan säga upp Tjänsteavtalet eller på annat sätt begränsa Beställarens och anslutna Användares åtkomst till Beställarens instans i Tjänsten, fram till dess att Leverantören har mottagit full betalning. Beställarens uteblivna betalning godtas inte som en uppsägning av Tjänsteavtalet.

  • 6.7. Överlåtelse: Leverantören har rätt att pantsätta och/eller överlåta sin fordran till Tredje part utan Beställarens godkännande.

7. Beställarens ansvar

  • 7.1. Huvudadministratör: Den individ som Beställaren utnämner till huvudansvarig för Beställarens instans i Tjänsten (nedan kallad "Huvudadministratören") ska skapa ett administratörskonto i Tjänsten. Användarkontot ska innehålla information om Huvudadministratörens förnamn, efternamn, e-postadress och telefonnummer. Huvudadministratören utgör den primära kontaktpunkten för all kommunikation med Leverantören rörande Tjänsteavtalet, och har behörighet samt befogenhet att med bindande verkan ingå eller avsluta Tjänsteavtalet med bilagor för Beställarens räkning. Vid byte av Huvudadministratör eller dennes kontaktuppgifter, ska detta uppdateras direkt i Tjänsten.

  • 7.2. Användning av Tjänsten: Beställaren ansvarar för all användning av Tjänsten som utförs av respektive Användare som är ansluten till Beställarens instans i Tjänsten. Detta inkluderar ansvar för samtliga sådana Användares eventuella avtalsbrott mot gällande avtalsvillkor samt all publicering eller spridning av material och/eller information som sker genom Tjänsten. Beställaren samtycker till att ersätta och hålla Leverantören skadeslös från skada, förlust, skadestånd, krav, kostnader och utgifter, inklusive rättsliga kostnader, som orsakas av eller uppstår i samband med Beställarens eller dess Användares agerande eller överträdelse mot avtalsvillkoren, tillämplig lag, regleringar eller tredje parts rättigheter.

  • 7.3. Användarvillkoren: Beställaren godkänner de vid var tid gällande användarvillkoren för Tjänsten. Om Beställaren inte gör detta, ska Beställaren avsluta sin instans i Tjänsten i enlighet med bestämmelserna angivna i *Bilaga: Användarvillkor *(avsnitt: Avslutande av användarkonto).

  • 7.4. Meddelanden och förfrågningar: Beställaren har ansvaret för att garantera att alla meddelanden och förfrågningar som skickas till Beställaren, Administratören eller Styrelsemedlemmar från Leverantören och/eller Användare via Tjänsten hanteras och besvaras skyndsamt och utan onödigt dröjsmål. Denna skyldighet syftar till att upprätthålla och skydda Tjänstens anseende och goda rykte bland Användarna genom att säkerställa effektiv kommunikation.

8. Ansvarsbegränsning

  • 8.1. Reklamation: Beställaren har rätt att reklamera eventuella fel i Tjänsten genom att skicka ett skriftligt meddelande till Leverantören. Leverantörens aktuella kontaktuppgifter framgår i slutet av Bilaga: Användarvillkor. Reklamationen ska innehålla en beskrivning av felet och när det upptäcktes.

  • 8.2. Skador: Leverantören ersätter endast Beställaren för styrkta och skäliga kostnader som uppkommit som en direkt följd av vårdslöshet från Leverantörens sida. Ersättning utgår dock inte för indirekta kostnader, skador eller förluster, såsom utebliven vinst eller andra följdskador, såvida inte Leverantören har handlat uppsåtligt eller grovt vårdslöst.

  • 8.3. Maximal ersättningsskyldighet: Oavsett andra bestämmelser i Tjänsteavtalet, ska Leverantörens maximala ersättningsskyldighet gentemot Beställaren för direkt och indirekt skada, under varje tolvmånadersperiod, vilken inleds från Tjänsteavtalets ikraftträdande och därefter årligen på Tjänsteavtalets årsdag, vara strikt begränsad till ett belopp motsvarande högst tjugofem procent (25%) av den totala summa som Beställaren har betalat för Tjänsten till Leverantören under de tolv månaderna före det datum då Leverantören skriftligen meddelades om det aktuella ersättningskravet.

  • 8.4. Kravframställan: För att ett ersättning- och/eller reklamationskrav ska kunna göras gällande måste det ske inom två (2) månader från det att felet/skadan upptäcktes eller borde ha upptäckts, dock senast två (2) månader efter Tjänsteavtalets upphörande. Om ersättningskravet eller reklamation inte inlämnas till Leverantören skriftligen inom denna tidsfrist, förlorar Beställaren rätten att göra anspråk på åtgärd eller ersättning för det angivna felet eller skadan.

  • 8.5. De bestämmelser om ansvarsbegränsning som anges i Bilaga: Användarvillkor kompletterar och utökar de angivna ansvarsbegränsningarna i detta avsnitt 8.

9. Förtida upphörande

  • 9.1. Förutom eventuella övriga bestämmelser i Tjänsteavtalet som ger Part rätt att säga upp Tjänsteavtalet, ska sådan rätt även ges enligt bestämmelserna angivna nedan i detta avsnitt.

  • 9.2. Vardera Part har rätt att säga upp hela eller delar av Tjänsteavtalet till förtida upphörande med omedelbar verkan om den andra Parten:

    • a ) väsentligen bryter mot sina åtaganden enligt hela eller delar av Tjänsteavtalet och inte inom trettio (30) kalenderdagar efter skriftlig anmodan härom har vidtagit rättelse; eller

    • b ) ställer in sina betalningar, blir föremål för ansökan om konkurs eller annars kan anses vara i obestånd.

  • 9.3. Utöver det ovan nämnda har Leverantören även rätt att med omedelbar verkan säga upp Tjänsteavtalet om Beställaren:

    • a ) inte i rätt tid betalar Leverantörens fordringar under Tjänsteavtalet trots skriftlig påminnelse därom och dröjsmålet varat i mer än fem (5) arbetsdagar från förfallodagen;

    • b ) vid upprepade tillfällen är sen med att erlägga betalning till Leverantören; eller 

    • c ) inte efter påpekande från Leverantören följer dennes instruktioner avseende nyttjande av Tjänsten.

  • 9.3. Uppsägning av Tjänsteavtalet ska ske skriftligen och uppsägningsmeddelandet måste uttryckligen ange att det avser "Uppsägning av Tjänsteavtalet: Bosse" med hänvisning till detta avsnitt 9 (Förtida upphörande) för att vara gällande.

10. Meddelanden

  • 10.1. För meddelanden som enligt Tjänsteavtalet ska aviseras skriftligen ska dessa primärt skickas via e-post till de e-postadresser Parterna har angivit. Mottagaren förväntas bekräfta mottagandet av sådana meddelanden utan onödigt dröjsmål. Ett meddelande ska anses ha nått mottagaren enligt följande:

    • a ) Via e-post: Vid tidpunkten för avsändandet, under förutsättning att avsändaren inte mottar någon indikation på att e-postmeddelandet inte kunnat levereras.

    • b ) Via rekommenderat brev: Den tredje arbetsdagen efter det att brevet överlämnats till posttjänsten för vidarebefordran.

    • c ) Via bud: Vid tidpunkten för överlämnande direkt till mottagaren.

11. Ändringar

  • 11.1. Tjänsten

    • 11.1.1. Leverantören förbehåller sig rätten att när som helst, med eller utan föregående meddelande, efter eget gottfinnande, göra förbättringar, lägga till eller ta bort funktionaliteter, korrigera fel eller brister i Tjänsten eller på annat sätt ändra Tjänstens utseende, system, de tekniska kraven för tillgång till Tjänsten och andra komponenter (“Ändringar”).

    • 11.1.2. Om Ändringar av Tjänsten skulle innebära att funktioner som utgör en väsentlig del av Tjänsten tas bort, och Beställaren inte accepterar en sådan Ändring, ska Beställaren informera Leverantören om detta senast trettio (30) kalenderdagar efter Ändringens ikraftträdande. Om Leverantören och Beställaren inte kan komma överens om Ändringen, och Leverantören ändå väljer att behålla Ändringen, har Beställaren rätt att säga upp Avtalet till förtida upphörande. I sådant fall har Beställaren rätt till proportionell återbetalning av eventuella förskottsbetalda Avgifter för den eller de delar av Tjänsterna som har påverkats. Om Beställaren inte gör någon invändning mot Ändringen inom angiven tidsfrist, anses Ändringen vara accepterad av Beställaren.

    • 11.1.3. Om en Tredjepartstjänst upphör, har Leverantören rätt att sluta leverera den tjänsten. Leverantören kommer i så fall att informera Beställaren om detta innan upphörandet, förutsatt att Leverantören har blivit informerad om sådant upphörande från tredjepartsleverantören i fråga innan upphörandet inträffar.

  • 11.2. Avtalsvillkoren

    • 11.2.1. Leverantören förbehåller sig rätten att vid behov ändra eller komplettera villkor i Tjänsteavtalet. Ändringar meddelas av Leverantören till Huvudadministratören på det sätt Leverantören bestämmer lämpligt, vilket kan inkludera e-post, en notifikation i Tjänsten eller på Leverantörens webbplats, senast trettio (30) kalenderdagar innan de nya villkoren träder i kraft. Ändringar som föranleds av lag, förordning eller myndighetsbeslut kan dock träda i kraft omedelbart.

    • 11.2.2. Om Beställaren godkänner ändringarna behöver ingen särskild åtgärd vidtas.

    • 11.2.3. Om Beställaren inte godkänner ändringarna, ska Beställaren säga upp Tjänsteavtalet i sin helhet senast tio (10) kalenderdagar innan de nya villkoren träder i kraft, och då upphör Tjänsteavtalet att gälla den dag villkorsändringarna träder i kraft. Om Beställaren inte säger upp Tjänsteavtalet i enlighet med ovan, omfattas Beställaren automatiskt av de nya villkoren när de träder ikraft.

    • 11.2.4. Beställaren ansvarar för att hålla sig uppdaterad om de aktuella avtalsvillkoren. Vid var tid aktuella avtalsvillkor finns publicerade på Leverantörens webbplats.

    • 11.2.5. Alla framtida ändringar eller tillägg till avtalsvillkoren kommer att ha företräde över tidigare versioner.

12. Övriga bestämmelser

  • 12.1. Bestämmelses ogiltighet: Om svensk domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle bedöma att någon bestämmelse i Tjänsteavtalet är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. I den mån ogiltigheten väsentligen påverkar parts rättigheter eller skyldigheter enligt villkoren, ska skälig jämkning i villkoren ske.

  • 12.2. Bestämmelses överlevnad: Bestämmelser i Tjänsteavtalet avseende bland annat immateriella rättigheter, ansvarsbegränsning, tillämplig lag och tvistelösning samt eventuella övriga bestämmelser som uttryckligen eller med hänsyn till dess karaktär är avsedda att gälla även efter Tjänsteavtalets upphörande eller utgång, ska fortsätta att gälla även efter det att Tjänsteavtalet har avslutats.

  • 12.3. Överlåtelse: Leverantören har rätt att, helt eller delvis, överföra eller överlåta sina rättigheter och skyldigheter utan Beställarens medgivande. Beställaren får inte överlåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt avtalsvillkoren, utan Leverantörens föregående skriftliga medgivande.

  • 12.4. Fullständig reglering: Tjänsteavtalet med dess bilagor utgör Parternas fullständiga reglering av alla frågor som det berör. Alla skriftliga eller muntliga åtaganden och utfästelser som föregått Tjänsteavtalet ersätts av innehållet i detta avtal med bilagor.

13. Lagval och tvistelösning

  • 13.1. Tjänsteavtalet ska regleras och tolkas i enlighet med svensk lagstiftning. Detta innebär att Sveriges lagar tillämpas, utan att ta hänsyn till principer om lagkonflikter.

  • 13.2. Tvister som uppstår mellan Parterna ska slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande administrerat av SCC Skiljedomsinstitut ("SCC"). Regler för Förenklat skiljeförfarande ska tillämpas om inte SCC med beaktande av målets svårighetsgrad, tvisteföremålets värde och övriga omständigheter bestämmer att Skiljedomsregler ska tillämpas. I sistnämnda fall ska SCC också bestämma om skiljenämnden ska bestå av en eller tre skiljedomare. Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm, Sverige. Språket för förfarandet ska vara svenska. Svensk lag ska tillämpas på tvisten. Skiljenämnden, Parterna och deras ombud ska iaktta sekretess avseende skiljeförfarandet och vad som förekommit där samt skiljedomen.